SETRA – PANELKAMPANJ
Uppdragsgivare: Setra Group
Slutkund: Setra Group
Roll i projekt: Art Direction, 3D-Visualisering, Retusch
Anpassat för: Print, Webb
Briefen
Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. De förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar och erbjuder klimatvänliga produkter och lösningar för byggande och boende på en global marknad. Med färdigmålad ytterpanel kan montering ske oberoende av årstid. Setra Fasadpanels finns i sju olika profiler – enkelfas, dubbelfas, falsad, fjällpanel, läkt, limträ enkelfas och limträ dubbelfas. De finns sedan i fyra färger – röd, gul, grå och vit. Setra erbjuder också flera alternativ av trall och utegolv till altaner, bryggor och uterum. Släta, rillade och strukturerade brädor i olika kulörer. Vårt uppdrag var att visualisera dessa.
Lösningen
För att inspirera till val av fasadpanel visas de olika panelerna i en panelväljare. På liknande sätt inspireras till egen utformning av uteplats och att skapa något utöver det vanliga genom att visa olika utegolv i en golvväljare.
Istället för att montera paneler och bygga altaner i verkligheten som sedan fotograferas, byggs miljön i 3D. Materialet till brädorna är fotograferat och retuscherat för att passa optimalt till varje typ av trägolv. Alla övriga detaljer är modellerade i 3D, dvs inget underlag såsom CAD-ritningar har använts. Några färdiga modeller har köpts in för att göra processen så kostnadseffektiv som möjligt, bl.a. cykeln, bilen och solstolen.