Skip to content

3D-PRODUKTION

Ska du marknadsföra en ny produkt som inte finns? Genom 3D-produktion och produktvisualisering i 3D får du ett utmärkt sätt att skapa en bild av hur en produkt kommer att se ut i verkligheten, ofta placerad i önskat sammanhang eller miljö. Resultatet kan vara illustrativa eller fotorealistiska stillbilder. Eller en animation.

Med 3D finns alla möjligheter att visa fördelar och beskriva en produkts funktion. Det är inga problem att förstora och förstärka små detaljer som är svåra att urskilja i produktens naturliga storlek. På samma sätt kan man enkelt visuellt skala ner stora objekt till mer hanterlig storlek.

Här följer ett antal exempel på 3d-visualisering:

  • Genomskärningar eller sprängskisser
  • Översiktsbilder
  • Detaljbilder
  • Monteringsanvisningar
  • Produktförpackningar
  • Fastigheter – exteriört/interiör och översikt
  • Arkitektvisualisering

CG Station hjälper dig förmedla din produkt på bästa sätt. Produktlansering eller en re-lansering.

  • Vad för slags produkt handlar det om?
  • Vad ska produktionen förmedla?
  • Vilka produktfördelar gentemot tidigare/konkurrerande varianter?
  • Vilka pedagogiska grepp lämpar sig bäst utifrån ett målgruppsperspektiv?

Läs mer (länk till processbeskrivning)

Fler tjänster som vi levererar:

  • VR – Virtual Reality
  • AR – Augmented Reality
  • MR – Mixed Reality
  • Realtidsrendering – Unreal eller Unity
  • 360

VR – Virtual Reality

VR är en visualiseringsteknik som skapar en konstgjord miljö, och simulerar användarens fysiska närvaro och användarinteraktion med andra. För att kunna se VR behöver man ett headset eller VR-glasögon. Dessa innehåller teknik för att känna av hur du lutar huvudet.

AR – Augmented Reality

Augmented Reality är en visuell teknik som använder livevideo som sedan förstärks eller augmenteras av datorgenererad grafik. Ett enkelt exempel på detta skulle kunna vara

MR – Mixed Reality

Mixed Reality kan även kallas en hybrid verklighet och är en sammanslagning av verkliga och konstgjorda världar för att producera helt nya miljöer och visualiseringar där fysiska och digitala objekt interagerar. MR består av en mix av VR och AR.

Unreal Engine eller Unity – Realtidsgrafik

Realtidsgrafik renderas i realtid till skillnad mot traditionell rendering som behöver processas. Det används oftast i spelbranschen, men blir mer och mer vanligt förekommande i animation eller filmsekvens där varje bild är genererad av datorn under samma sekund som den visas. Detta i kontrast till att grafiken är förrenderad (film) och uppspelad från t.ex. en fil, DVD eller annat media.

Fördelen med realtidsgrafik är att animationen i realtid kan styras från tangentbord, datormus, annan I/O eller efter ett beslut av ett datorprogram. Nackdelen är att det oftast krävs mycket mer processorkraft för att visa realtidsrenderad grafik än förrenderad samt att realtidsgrafik inte kan renderas lika detaljerad som förrenderad grafik.

360

EN 360-kamera ger möjlighet att förmedla upplevelser. Tillsammans med VR-glasögon och hörlurar får tittaren känslan av att verkligen vara på plats. Oavsett om det är en miljö i 3D eller en verklig miljö, så visas omgivningen i 360 grader. Det kan vara bra om man vill visa en plats eller ett rum. Man väljer själv vilken vinkel man tittar. En video som filmas med en 360-kamera tar på samma sätt upp allt som sker runtomkring. Det innebär att den som tittar på videon kan få en känsla av att verkligen vara på plats. Vill man däremot visa ett förlopp eller liknande behöver man kunna dirigera tittarna i en viss riktning med hjälp av ljudeffekter eller ljus. Man kan också med hjälp av grafiska element dra till sig uppmärksamheten.

3D-visualisering är ett utmärkt sätt att visa produkter i genomskärning. Här visas ett tvärsnitt av en Scania-motor.
Genom 3D-produktion är det lätt att kunna visa ytterligheter – riktigt stora system som denna gasturbin från Siemens…
…eller små detaljer som Ralas glasfiberkontakter.
3D-produktion som visar Alvenius olika typer av rörmaterial.
3D-visualisering av omöjliga fotovinklar som i det här fallet med Proplate, där produktbilderna passade in i ett marknadsföringsmaterial, en säljbroschyr.
Med hjälp av 3D-visualisering kan man enkelt anpassa användningsområden och exempelvis göra översiktsbilder som den här fabriken.